Skip to main content
Den Danske Kvalitetsmodel

Tilbage til oversigten over emner for ambulancebehandleren

Hvad er Den Danske Kvalitetsmodel?

Den Danske Kvalitetsmodel er en model, der benyttes i det danske sundhedsvæsen, som har til formål at sikre og videreudvikle en høj kvalitet i det danske sundhedsvæsen, både på hospitalet, i det præhospitale og andre områder.

Essencen af modellen er, at alle borgere opnår den samme behandling, uanset hvor i landet de kommer til skade, og uanset hvor i landet de behandles. DDKM skal også sikre, at alle instanser i sundhedsvæsenet arbejder sammen.

Hvem deltager i modellen?

De deltagende i DDKM-modellen er alle offentlige sygehuse, alle private hospitaler og klinikker der udfører behandlinger på det offentliges vegne, og hele det præhospitale område. Praktiserende læger, speciallæger og tandlæger er ligeledes en del af DDKM-modellen.

Hvad indeholder modellen?

Modellen giver standarder der skal følges ved alle instanser. F.eks. standarder på dokument-databasen.

Hvem skaber modellen?

Modellen skabes af IKAS, institut for kvalitet og akkreditering. Disse “vedligeholder og drifter” ligeledes modellen.

Hvad kræver modellen?

Modellen består af akkrediterings-standarder, som stiller krav om, at man som instans har retningslinjer for bestemte forhold, men har ligeledes nogle overordnede krav der skal opfyldes.

Alle ambulanceentreprenørerne lever op til akkrediterings-standarderne, men har ligeledes nogle lokale standarder, der ikke bare lever op til retningslinjerne fra IKAS, men har “krav”, der er højere.

Hvordan drifter IKAS DDKM-modellen?

Når modellen er implementeret sørger IKAS for at udfører eksterne survey, som er fagpersoner der er uddannede til at varetage og undersøge om standarderne er opfyldt. Disse gennemgår retningslinjer og iagttager procedurer hos personalet m.m.

Hvordan opnår man en akkreditering?

Når en virksomhed har et eksterne survey team ude for at undersøge om standarderne er opfyldt, kan survey-teamet tildele virksomheden 3 rangeringer.

Enten bliver virksomheden “akkrediteret”, eller også bliver de akkrediteret med bemærkning, som kræver opfølgende forhold, der skal bringes i orden, inden en endelig akkreditering kan finde sted, eller også bliver institutionen ikke akkrediteret.

Hvad skal der til for ikke at blive akkrediteret?

Hvis et eksternt survey-team finder episoder der ikke opfylder akkrediterings-standarderne, bliver disse taget til eftertragtning, men hvis disse er enkeltstående tilfælde, bliver disse oftest ignoreret.

Hvis disse tilfælde derimod er gennemgående i mange flere episoder, kan survey-teamet erklære en bestemt akkrediterings-standard for ikke opfyldt, og virksomheden bliver derefter ikke akkrediteret i denne omgang.

Hvor længe gælder en akkreditering?

3 år

Andet:

Der findes 6 patientkritiske standarder som IKAS og survey-teamet ikke kan se bort fra, og i disse tilfælde skal der meget få enkeltstående tilfælde til, før at virksomheden ikke bliver akkrediteret, eller får en akkreditering med bemærkning.

Disse er følgende:

  • Standard 2.5.1 – Lægemidler
  • Standard 2.5.2 – Lægemiddelhåndtering og opbevaring
  • Standard 2.6.1 – Hjertestopbehandling
  • Standard 2.7.1 – Afslutning af den præhospitale indsats på stedet
  • Standard 2.8.1 – Overdragelse
  • Standard 3.1.1 – Vurdering og behandling af patienter
Referencer - e-learning

 Referencer

  • Kenneth Lübcke, Præhospital uddannelses konsulent/Underviser på ambulancebehandler-uddannelsen SOSU Nord
  • 2 version af DDKM for det præhospitale-område, behandleruddannelsen, SOSU Nord
  • Den Præhospitale Patient, Torben Bastholm, Kim Dalgaard, Kenneth Lübcke, Jan Nørtved og Allan Petersen (red.), 2016, 1. udgave, kapitel 5, side. 121-122


Videre til næste emne: Hypotermi

Bliv forberedt på redderklar.dk

Vil du være redder eller ambulancebehandler?

Drømmer du ligesom mange andre om at blive en del af fællesskabet af reddere der hver dag passer på Danmark i de gule ambulancer, og som takler alle former for situationer – akutte som fredelige – så er Redderklar noget for dig.

Hør fra reddere og elever der blev optaget, og lær af deres erfaringer. Se interviews, spørg redderne, trænerne og eksperterne.

Læs mere på redderklar.dk